Summa sidvisningar

tisdag 12 februari 2013

Historia

För exakt 10 år sedan vägde jag 90 kg...
Jag märkte liksom aldrig att kilona smög sig på så sakteliga. Jag hade varit gravid året innan och väntade på att kilona skulle minska magiskt i och med att jag ammade.
Den viktminskningen kunde jag ju se mig i stjärnorna efter... jag gick upp i vikt istället.
Eftersom jag är 1,74 cm lång så märktes det inte så mycket.
Alla tyckte att jag minsann inte behövde oroa mig över min vikt. Du har ju nyss fått barn var oxå en kommentar jag fick om jag någon gång nämnde att jag var lite pluffsig.
Så långsamt men säkert steg vikten och när jag en dag stod på vågen och den visade 90 kg höll jag på att svimma.
En vän till mig gick på ViktVäktarna och jag fick börja kika på hennes material och "provkörde" lite själv hemma i några månader och det gav ett bra resultat och jag bestämde mig för att skriva in mig.
Januari 2003 och jag var då nere på 82,7 kg.
Jag minns att jag tyckte att det var svårt i början att räkna dessa förbannade points och att ha koll på vad maten var "värd" men efter ett tag flöt det på väldigt bra.
Vi var tre vänner som gick tillsammans och peppade varandra.
I början av september samma år vägde jag 63,7 kg... så på 9 månader hade jag tappat 19 kg (fast jag räknade oftast från 90 kg ner till 64 = 26 kg på 11 månader).
Jag var så stolt och nöjd och började gå en jämviktskurs...
Mitt mål hade varit 66 kg... ultimat för min längd, BMI mässigt sett.
Efter detta höll jag vikten i flera år. Jag hade satt en gräns vid 70 kg, om jag någonsin skulle överskrida den gränsen så skulle jag börja igen.
jag pendlade mellan 65 och 68 i flera år och kände mig överlag nöjd.
Sedan en dag så insåg jag att nej.. nu sitter tamme 17 kläderna lite väl tight igen.
Jag hade börjat köpt kläder i större storlekar och när jag ställde mig på vågen så vägde jag 74 kg...
Vad hände?
Detta var januari 2008.
Då bestämde jag mig för att testa GI/LCHF metoden... alltså att utesluta kolhydrater och att äta mycket protein (jag äääääälskar ju kött) och grönsaker och naturligt fett.
Det funkade toppen och jag gick ned mina extra 11 kg på mindre än 3 månader. Pang!
Men så fort jag åt utanför dietens ramar så flög jag upp i vikt igen.
Självklart är det så att man ska ändra livsstil helt för att ha en beständig vikt... men jag blev snabbt trött på att inte kunna äta vad som helst.
Med ViktVäktarna kan man ju faktiskt äta allt bara man räknar sina points och håller sig inom sin dags ram och så kan man spara points i en vecka och äta något extra smarrigt en dag i veckan...

Sedan dess har jag pendlat lite upp och ned i vikt men hållit mig runt 70 kg och tänkt att så länge jag är frisk och mår bra spelar vikten ingen roll.
Tyvärr spelar vikten roll för min hälsa... jag har fibromyalgi och när jag väger mer har jag mer ont i kroppen. Jag har dessutom lite problem med mina knän och det förvärras när jag väger över 70 kg.
Kollar man rent krasst på mitt BMI så är jag precis på gränsen till överviktig.
Jag vet att jag inte ser överviktig ut och alla är gulliga och säger att jag ser bra ut som jag är men jag mår inte bra varken fysiskt eller psykiskt av denna vikt.
För snart ett år sedan blev jag sambo med världens mest underbara tjej och sedan dess har jag lagt på mig lite "sambo/trivselvikt"
Jag har känt ett tag nu att jag passerat 70 kg med råge men inte riktigt orkat ta tag i det...
Jag har i perioder försökt träna bort det... fuskat och inte ätit frukost... tagit en liten soppa till lunch och sedan vräkt i mig mat sent på kvällen och dessutom gärna gottat till det med godis/chips eller popcorn.

Igår bestämde jag mig att nu jäklar får det vara slut på dessa dumheter.
Jag har ont överallt hela tiden...
I morse rotade jag fram mina gamla viktväktar papper och häften.
Jag har bestämt mig för att prova att göra detta, själv...
Jag ska inte gå iväg till några möten eller betala via nätet och få app osv...
Självklart har de ändrat i programmet många gånger sedan jag gick sist men 2003 års upplaga fungerade bra på mig då och jag tänker nu ge mig själv tre månaders prövotid på den igen!

För en timme sedan ställde jag mig på vågen 75,9 kg...
Det innebär att jag ska gå ned 12 kg. Min målvikt är 64 kg. Det är den vikten jag trivts bäst i och mått bäst med!
Självklart ska jag träna oxå men då jag i nuläget attackeras av den ena förkylningen efter den andra så får jag börja så här.
Det enda jag inte tycker om med ViktVäktarna är att man "ska" äta light produkter...
Det vägrar jag göra. Jag kan äta/dricka lätt produkter som mjölk, yoghurt, creme fraich osv... men jag tänker inte få i mig aspartam och andra sötningsmedel.

ViktVäktarna är faktiskt även orsaken till att jag idag arbetar som kock!
Det var pga de varierande och goda recepten från deras kokböcker mitt matintresse startade!
Så... nu drar jag igång!
Jag tänker vara en sån där jobbig människa som skriver i bloggen vad jag äter varje dag, mina points samt eventuell träning. En gång i veckan skriver jag vikten.
Denna blogg är främst för min egen skull... ett verktyg för att se utvecklingen.
Jag kommer oxå skriva ned hur jag mår under tiden och andra anekdoter runt detta, frestelser osv...


Så... Spark i Baken till Mig ::)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar